Viggo 3 år

Tänk att Viggo blivit 3 år, stora pojken. Han har – äntligen – lugnat ner sig en aning och beter sig numera, enligt “mommo”, som en riktig hund. En stark egen vilja har han allt och bestämda åsikter om vart vi ska gå. Ibland får han bestämma, och ibland inte.

Nasse (från Nalle Puh) och filten (en omsydd kjol) är hans absoluta favoriter. Varje morgon väcker han mig med att komma med en socka så nära mitt ansikte han bara kan och sedan lägger han kinden på min säng, blundar och njuter. På kvällarna ska vi mysa, alltså jag ska sitta på golvet med filten och han ligga bredvid. Det älskar han.

Jag älskar den ordlösa kommunikation vi har, den som sker genom ögonkontakt. Älskar hur jag ser på hans olika miner vad han vill och vill säga. Ibland vill han berätta eller visa något, ibland frågar han, ibland (ganska ofta!) tigger mat, säger godmorgon och godnatt osv. osv. Kai har blivit godkänd husse nu och ofta vill Viggo mysa med honom i soffan. Då tittar Viggo på mig med ögon som retas lite för att Kai inte är lika sträng som jag med det där och för att visa glädjen över att han får vara som katterna och också vara i soffan.

Många skratt blir det med en hund i huset. Och lite bannor ibland. Och många promenader. Och bajspåsar och rymningar och jagande och det ena och det andra. Mera liv blir det i alla fall. Och en massa mer kärlek.

 

Leave a Reply

