Rispappersrullar

I Sydney kom jag för första gången i kontakt med rispappersrullar. Med sina färska grönsaker såg de så fräscha ut och jag ville genast smaka. Tyvärr blev det aldrig av att äta dem där och då, men när jag kom hem till Finland igen och hittade rispapper i butiken köpte jag genast. Så kom jag hem och så blev de liggande i skåpet. Och liggandes. Och liggandes.

Nu som då har jag sett recept på rullarna här och där, och alltid har mina tankar gått till rispapperspaketet i skåpet. Igår blev det så till slut dags att äntligen göra rullarna. Ett bäst före-datum som gått ut för 3 år sedan bidrar nog bara till den goda smaken, intalar jag mig själv och skär zucchini och morot med min nya mandolin. Rispappren ska blötläggas i hett vatten. Jag känner mig lat och låter varmt vatten från kranen rinna över dem och mjuka upp dem till en mer slemmig konsistens. Jag fyller pappren med grönsakerna och en näve färsk koriander innan jag viker ihop paketen som ett kuvert och rullar ihop dem. Rispappren är lätta att rulla och limmar fast sig i sig själva. Jag doppar dem i en dipp gjord på risvinäger, sojasås, vatten och honung och njuter. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, tror jag det brukar heta…

DSC_1782

DSC_1777

DSC_1781

Leave a Reply

