Vilka ord omger du dig med?

Är du snäll med dig själv när du är ensam och ingen annan vuxen är nära?

Vilka ord omger du dig med?

Vad säger du till dig själv?

Är du liten eller stor, där i din ensamhet? Snäll eller elak? Ful eller vacker? Svag eller stark?

Är du okej i din ensamhet, eller borde du göra och vara mer än du orkar?

Får du vila för dig själv, eller driver du dig själv till din yttersta gräns?

Vad händer när du faller? När du ligger i din egen pöl av misslyckande, kan du då hjälpa dig själv upp? Är du din ivrigaste påhejare, eller sparkar du på den som redan ligger?

Var försiktig med dina ord, lilla vän. De onda skär djupare än knivar och förintar allt i dess väg. De goda bygger upp borgar som står emot den mäktigaste fienden som finns – oss själva.

Är jag snäll med mig själv, i min ensamhet? Vad säger jag till mig själv? Vilka ord omger jag mig med?

Ofta säger jag saker till mig själv som jag aldrig skulle säga till en annan människa. Jag trycker ibland ner mig själv och ger inte mig själv den credit jag förtjänar. Det händer att jag nedvärderar mig själv  och inte alltid respekterar mig själv som jag borde.

Men just idag säger jag till mig själv, med min allra mildaste röst: Lilla gumman. Du kommer att möta många sorger i ditt liv och ditt hjärta kommer att brytas oräkneliga gånger.

Men ännu mera glädje kommer du att få uppleva, och lycka, kärlek och frid. Ditt hjärta kommer att spricka av stolthet och lycksalighet hundra, tusen, ja miljoner gånger och för var gång det bryts blir det lite starkare. Din framtid är ljus, lilla vän, och inuti dig bor ljuset som färgar hela världen vacker.

Det ljuset heter kärlek, glädje och medmänsklighet.

DSC_0606

Leave a Reply

